Od czasu inwazji na Ukrainę UE nałożyła już 13 pakietów sankcji na Rosję, które mają osłabić jej zdolność do dalszego finansowania wojny. Najdotkliwsze z nich to m.in. sankcje technologiczne czy unijne embargo na import ropy oraz produktów ropopochodnych z Rosji drogą morską. Jednak gaz z tego kierunku, który przed wojną płynął do Europy m.in. gazociągiem Nord Stream, dotąd oficjalnie nie został objęty sankcjami.
Technologie wodorowe mogą okazać się kluczowe w całym procesie transformacji energetycznej, jednak aby do tego doszło, wymagana jest integracja z innymi systemami, w tym z offshore oil & gas i offshore wind. Podczas targów H2POLAND odbył się panel dotyczący integracji offshore z rynkiem wodoru podczas którego wypowiadali się eksperci związani z branżą morską.
Amerykańskie siły zbrojne kolejny raz zlikwidowały bezzałogowy pojazd nawodny (Unmanned surface vehicle, USV) na obszarach Jemenu, kontrolowanych przez wspieranych przez Iran bojowników Huti.
Z obszaru zachodniego Jemenu, kontrolowanego przez bojowników Huti od 2014 roku, ponownie doszło do ataków na stali i okręty obecne w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. To kolejna seria ataków na przestrzeni kilku dni, która następuje po dłuższej przerwie w aktywności rebeliantów wspieranych przez Iran, działających od listopada przeciwko międzynarodowej żegludze.
Jak poinformowało Centralne dowództwo Armii USA (Centcom) 24 kwietnia o godzinie 11:51 (czasu sanajskiego) okręt należący do międzynarodowej koalicji pomyślnie zestrzelił jeden przeciwokrętowy pocisk balistyczny (ASBM) wystrzelony z obszaru zachodniego Jemenu, kontrolowanego przez bojowników Huti, wspieranych przez Iran. To pierwszy od dłuższego czasu atak w tym regionie.
Ministrowie spraw wewnętrznych Hiszpanii, Włoch, Grecji, Malty i Cypru, którzy spotkali się w sobotę w hiszpańskim mieście Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich, wezwali UE do zwiększenia nakładów finansowych na walkę z nasilającym się napływem nielegalnych imigrantów do państw basenu Morza Śródziemnego.
W Królewskiej Akademii Wojskowej w Brukseli odbyło się 16 kwietnia seminarium na temat bezpieczeństwa morskiego. Wydarzenie zorganizowała prezydencja Belgii w Radzie Unii Europejskiej we współpracy z Centrum Studiów nad Bezpieczeństwem i Obronnością (Studiecentrum voor Veiligheid en Defensie, SCVD). Eksperci omówili kilka kluczowych obszarów morskich, w których należy zabezpieczyć interesy UE: Morze Północne, Morze Śródziemne, Zatokę Gwinejską i Morze Czarne.
Belgijska fregata typu Karel Doorman Louise-Marie (F931) nie weźmie udziału w operacji Unii Europejskiej EUNAVFOR Aspides. Jest to spowodowane awarią wyrzutni rakiet, w której... utknął pocisk przeciwlotniczy. Resort obrony Belgii przyznał, że okręt zostanie poddany oględzinom i naprawom, przez co zostanie wyłączony czasowo ze służby. To kolejny okręt, po duńskim Iver Huitfeldt związany z uczestnictwem w tej operacji, któremu to uniemożliwiła awaria sprzętu.
Prowadzona pod egidą Unii Europejskiej międzynarodowa operacja EUNAVFOR Aspides od lutego chroni statki znajdujące się na obszarze Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej i poruszające na trasie obejmującej m.in. Kanał Sueski. Trwające od listopada 2023 roku ataki jemeńskich bojowników Huti doprowadziły do największego od dekad kryzysu w branży morskiej.
Władze amerykańskie przekazały, że Biały Dom może zdecydować się na zmianę postrzegania jemeńskich bojowników Huti, jeśli zdecydują się zakończyć agresywne działania w stosunku do statków i okrętów na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
Baltic Power rozmawia z rybakami z polskiego wybrzeża
20 maja rozpocznie się 16. edycja ćwiczeń taktyczno-specjalnych pk. "Renegade/Sarex-24"
Nadir i Zenit - nowe Omegi w barwach Politechniki Morskiej w Szczecinie ochrzczone
Kolejne ataki Huti na żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Noc Muzeów 2024 w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury